حفره شکم جدای از دستگاه ادراری و تولید مثل در برگیرنده دستگاههای متعددی از جمله دستگاه گوارش، کبد، کیسه صفرا، طحال و لوزالعمده (پانکراس) است. این اعضاء به سه گروه تو خالی حاوی هوا و گاز (معده، روده باریک، روده بزرگ)، اعضاء توپر (مانند کبد، طحال و …) و اعضاء تو خالی حاوی مایعات (مانند مثانه و کیسه صفرا) تقسیم میشوند. سونوگرافی بیشتر برای بررسی اعضاء توپر و توخالی حاوی مایع به کار میرود و در این بین مهمترین کاربرد آن در تشخیص بیماریهای کیسه صفرا است. هوا یا گاز درون اعضاء توخالی مانند معده با انعکاس امواج صوتی مزاحم، مانع از انجام سونوگرافی میشوند. لذا داخل معده و روده را نمیتوان در شرایط عادی دید ولی در برخی بیماریها متخصص سونوگرافی با انجام مانورهای خاص قادر است تا جدار معده و روده ها و ضخامت آنها را مورد بررسی قرار دهد. با سونوگرافی میتوان تورم کیسه صفرا را در اثر تجمع و غلیظ شدن صفرا به علت سنگها و تومورها تشخیص داد. همچنین از این روش برای بررسی کیستهای عفونی مانند کیست هیداتیک (انگلی که از طریق خوردن مواد غذایی خصوصا سبزیجات آلوده به مدفوع سگ مبتلا منتقل میشود)، کیستهای مادرزادی، آبسه های عفونی و میکروبی کبد، تومورهای کبد و طحال نیز استفاده میشود. از سونوگرافی همچنین میتوان برای تشخیص مواردی مانند آپاندیسیت (التهاب آپاندیس) نیز بهره جست. گاهی دقت سونوگرافی برای بررسی توده ها و متاستازهای کبد (تومورهایی که از دیگر نقاط بدن منشاء گرفته و به کبد رسیدهاند) حتی از سی تی اسکن بیشتر است.

آمادگی های پیش از انجام سونوگرافی دستگاه گوارش، کبد و کیسه صفرا:

۱) بهتر است بیماری که قرار است تحت سونوگرافی کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی قرار گیرد ناشتا باشد.

ـ توجه1: مصرف غذاهای چرب مانند کره، تخم مرغ و … اکیداً ممنوع است. زیرا مصرف غذاهای چرب موجب انقباض کیسه صفرا و تخلیه صفرا به روده شده و این موضوع سبب میشود تا کیسه صفرا در سونوگرافی دیده نشده یا قابل بررسی نباشد.

ـ توجه ۲: مصرف مایعات ساده مثل آب و چای بلامانع است.

۲) برخی از متخصصین پس از انجام سونوگرافی در مرحله ناشتایی، زرده تخم مرغ به بیمار داده و یکساعت پس از خوردن زرده تخم مرغ مجدداً بیمار را سونوگرافی میکنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *